Doelen van het project
In het aanvraagdossier van het project aan het Impulsfonds voor Migrantenbeleid staan de doelen als
volgt
omschreven:
Algemeen:
Intercultureel lesmateriaal ontwikkelen voor leerkrachten kleuter- en lager onderwijs en voor
onderwijsondersteuners, gericht op de meervoudige identiteitsontwikkeling van kinderen van vier tot zeven jaar.
Concreet:
- Intercultureel lesmateriaal ontwikkelen dat aansluit bij de concrete leefwereld van kinderen in de
grootstedelijke
Brusselse context
- De interculturele competenties van leerkrachten en stagiaires in de lerarenopleiding verhogen:
- breed observeren, open staan voor en positief aanwenden van de aanwezige diversiteit aan betekenissen,
interesses,
ervaringen en vaardigheden van kinderen in de alledaagse praktijk van een kleurrijke klas
- in dialoog gaan met de verscheidenheid aan betekenissen en ervaringen van de kinderen ter bevordering
van
meervoudige identiteitsontwikkeling
- interacties tussen kinderen bevorderen die bijdragen tot een positief beeld van anderen en prille
vooroordelen
tegengaan.
- een activiteitenaanbod aanbieden waarin omgaan met aanwezige diversiteit en interactie centraal staat en
dit
specifiek voor twee doelgroepen: vier- en vijfjarigen en voor zes-en zevenjarigen. Specifieke aandacht
gaat naar
talensensibilisering en levensbeschouwing.
- De klasinrichting en de materialen van Brusselse scholen verrijken met nieuw ontwikkeld educatief materiaal
zoals
foto's , audio-opnames, digitaal materiaal in functie van het herkennen en benoemen van aanwezige diversiteit in
Brussel.
- Ouders actief in het klasgebeuren te betrekken.